Istoria lui Victor

ianuarie 5, 2024

Povestea de viață a  unui băiețel pe nume Victoraș, este una pe cît de obișnuită a cursului vieții  fiecărui om, pe atît mai puțin neobișnuită, născîndu-se un copil deosebit…. Se spune că, copii își aleg părinții înainte de a se naște și odată ce am fost aleși să fim părinții lui, dintotdeauna i-am oferim toată grija și susținerea de care are nevoie pentru a fi fericit și împlinit.

Apariția unui copil special schimbă mult viața de familie….  La 28 de săptămîni de sarcină, în urma unui control medical de rutină, am aflat că voi naște un copil cu Sindrom Down posibil și cu alte boli asociate- viciu cardiac. O veste teribilă pentru un suflet de mamă care-și așteaptă primul copil… Totuși, era deja o legătură foarte strînsă între mine și acel ”neastîmpărat ghemușor” în burtică, și am hotărît că el trebuie să trăiască, în pofida ”povețe” a unor medici care îmi sugerau întreruperea sarcinii.

Conștientizarea faptului că vom avea un copil diferit de ceilalți mi-a schimbat viziunile, valorile și mi-a revizuit prioritățile și preocupările. Din păcate, după naștere s-a adeverit și prezența viciului cardiac la Victoraș, astfel au urmat un șir de  provocări după două intervenții chirurgicale  pe cord, la 8 luni apoi la 2 ani și 6 luni, cu reabilitări îndelungate…  Această ”luptă” de supraviețuire a fost victorioasă pentru Victoraș, astfel, am început o nouă etapă a vieții: să ” cîștigăm” și șansa de a avea acces egal la educație, să crească, să se dezvolte împreună cu semenii lui. Victoraș a pășit pentru prima dată pragul grădiniței, la vîrsta de 3 ani și 8 luni,  dealtfel, grădiniță obișnuită  unde am găsit o atmosferă prietenoasă și susținere din partea corpului didactic în procesul de incluziune și integrare  în cazul copiilor ce CES. Ca și părinți, am avut toată încrederea în copil că el se va descurca, că el este capabil- un factor foarte important în calea spre succes! Faptul că Victor are Sindromul Down nu i-a împiedicat pe colegii săi să interacționeze cu el, era acceptat și nu ignorat, acest fapt ne bucura extrem de mult. Incluziunea educațională  timpurie l-a ajutat să crească și să se dezvolte, acumulînd deprinderi de viață și devenind mult mai comunicativ.

Am urmat treapta următoare a procesului educațional, astfel am mers în clasa I a I.P.L.T. ”Mihai Eminescu” din or. Anenii Noi, unde am finisat clasele primare I- IV. În această instituție, deasemenea, s-a încadrat cu brio, mergea la ore împreună cu colegii lui, frecventa terapii în cadrul Serviciului de Asistență Psihopedagogică Anenii Noi, paralel era beneficiarul zilnic al diverselor terapii din cadrul Centrului de Reabilitare pentru Copii din rl Anenii Noi. Datorită unor circumstanțe de ordin familial, dar și a faptului că,  se complicase și programa școlară fiind într-o clasă numeroasă, era tot mai dificil pentru un copil cu CES să țină pasul procesului educațioal. Deaceea, pentru a urma treapta  gimnazială am fost admiși la o instituție de tip special Liceul Teoretic pentru Copii cu Deficiențe de Vedere din or. Chișinău, unde concomitent cu obiectele de studiu,  beneficiem de terapiile specifice , totodată fiind încadrați în diverse cercuri artistice. În prezent, Victoraș frecventeazp și cercul de ” Floristică” din cadrul Centrului de Creație pentru Copii ”Floarea Soarelui”.

Viaţa copiilor cu Sindrom Down este influenţată de etichete și stereotipuri, iar familia joacă un rol important în integrarea lor. Este important ca ei să fie susținuți de familie, să aibă acces la programe de intervenție timpurie, dar și la educația incluzivă.

Dragostea este lecţia pe care copiii cu Sindromul Down o predau lumii, fără să aştepte nimic în schimb, pentru că ei sunt mesagerii EI.